کاهش وزن و تندخویی؛ 9 علامت افسردگی شدید | مجله پوست و مو

ناشر : دانلود آهنگ عاشقانه

کاهش وزن و تندخویی؛ 9 علامت افسردگی شدید | مجله پوست و مو


اغلب ما افسردگی کلاسیک را می‌شناسیم‌، با بار سنگین غم و نا‌دلگرمیی‌! اما اگر ناگهان شکم‌درد گرفته و تندخو شوید چطور‌؟ آیا امکان پذیر است ندانسته افسرده شده باشید‌؟

ریچارد کراویتز‌، پروفسور دانشگاه کالیفرنیا‌ و کارشناس شناسایی افسردگی می‌گوید‌: “افسردگی همیشه به شکل نارا‌حتی شدید نیست‌. بیماران دوست ندارند که افسردگی را فاکتور مریضی خود بدانند‌، تاحدی به این علت که این امر را علامت‌ ضعف می‌دانند‌، اما علت دیگر این است که رابطه مریضی‌های دیگر با افسردگی را نمی‌دانند‌.”

او اضافه می‌کند که شناخت درست مسئله‌، کلید حل آن است‌. زیرا هرچه زودتر معالجه شوید‌، بازگرداندن وضعیت روحی شاد و تندرستی راحت‌تر است‌. در اینجا به ۹ علامت حیرت‌انگیز و اخطاردهنده‌ ذکر می‌شود که نبایست نادیده گرفته شوند‌.

مقاله مرتبط: گیاهان دارویی معالجه افسردگی
  1. درد داشتن

افسردگی و درد دارای مسیر‌ها و سرایت‌دهنده‌های عصبی مشترکی هستند‌. تحقیقات نشان می‌دهد محدوده ۷۵‌% از مردمی که به افسردگی مبتلا هستند‌، از درد‌های مکرر یا متوالی رنج می‌برند‌.

طبق تحقیق‌های یک گروه کانادایی که در journal Pain منتشر شد‌، احتمال دچار به درد شدید یا از کارافتادگی کمر و گردن در مردمی که افسرده هستند ۴ برابر زیادتر از مردم عادی می‌باشد.

کراویتز این‌گونه توضیح می‌دهد:‌ “زمانی در تقویت منفی قرار دارید‌، نسبت به تغییرات بدنتان حساس‌ترید‌، از این‌رو هرگونه ناراحتی را با دقت زیادتری متوجه می‌شوید‌.”

امکان پذیر است گرفتار سردرد و معده درد شده یا بطور کلی نسبت به درد حساس‌تر شوید‌. نتایج تحقیقی در سال ۲۰۰۸ که در بایگانی روانشناسی عمومی یافت می‌شود نشان داده که زمانی مردم افسرده درد را تجربه می‌کنند‌، مغز آنان احساسات زیادتر و مقاومت کمتری نشان می‌دهد‌، از این‌رو آنان توانایی کمتری در مقاومت با درد دارند‌.

  1. افسردگی و کم شدن وزن

علت این اضافه وزن چیست‌؟ شاید به دلیل استفاده بستنی در نیمه‌شب است‌، شاید هم به علت میل کردن خوراکی ی سرد است‌، زیرا حوصله‌ آشپزی و خریدکردن نداشته‌اید‌.

با اینکه خوراکی میل کردن قادراست مقدار ماده‌ شیمیایی شاد کننده‌ سروتونین در مغز را زیاد شدن دهد‌، اما خوراکی میل کردن احساسی در گذر وقت سبب اضافه وزن و احساس گناه و خجالت می‌شود‌، از سویی دیگر هیچ یاریی به برطرف کردن مسائل پنهانی که سبب افسردگی شما می‌شود‌، نمی کند‌. تحقیق جدیدی در مجله‌ چاقی نشان می‌دهد که استرس بالا و افسردگی‌، پیروی از روش‌های اثربخش برای کم شدن وزن را مسئله می‌کند. در مقابل بعضی مردم در تاثیر افسردگی‌، کم شدن وزن نمایان می‌کنند‌، زیرا افسردگی از اشتها می‌کاهد‌.

  1. افسردگی و تندخویی

اگر کوچک‌ترین ناراحتی سبب خشمتان می‌شود و کج‌خلقی عادت جدیدتان شده‌، امکان پذیر است افسرده باشید‌.

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ در مجله‌ روانشناسی JAMA منتشر شد‌، ۵۴‌% از مردم افسرده احساس خشونت‌، ترشرویی‌، دعوا کردن‌، کم‌طاقتی و عصبانی بودن دارند‌.

سیمون رگو‌، پزشکای روانشناسی‌، پروفسور همکار در روانشناسی بالینی و علوم رفتاری در دانشکده دکتری آلبرت انیشتین و مجری آموزش روانشناسی مرکز دکتری مونتفیور می‌گوید‌: ‌”زمانی در نیمه خالی لیوان سیر می‌نمایید‌، با اخلاق ‌منفی زیادتری روبه‌‌رو می‌شوید‌‌، مثل کج خلقی‌، نا‌دلگرمیی و خشم‌‌. شاید هنوز به اینجا نرسیده باشید‌، اما راه بیشتری نخواهد بود‌‌”.

  1. هیچ احساسی ندارید

احساسی ندارید‌؟ بی‌فرقید‌؟ بی‌حس هستید‌؟ رگو می‌گوید‌:‌ “‌اغلب ما برای بیدارشدن از خواب در صبح انگیزه‌ای داریم‌، این انگیزه امکان پذیر است کار‌، ورزش‌، روابط دسته جمعی‌ یا مهیا کردن صبحانه باشد‌. اما برای مردم افسرده این انگیزه‌ها خشکیده است‌‌”.

آنچه وقتی اشک به چشم و خنده بر لبانمان می‌آورد اکنون به سختی توجه مارا جلب می‌کند‌. این‌گونه رفتار زامبی نظیر از علامت‌های بزرگ افسردگیست‌‌ و شاید سبب شود در چشم مردمی که تا حالا دوستتان داشته و حمایتتان می‌کردند‌، سرد و دور و واپس‌گرا به دید برسید‌.

استفاده الکل بیشتر از علامت های افسردگی است.

  1. استفاده آشامیدنی

اگر هر شب چندین لیوان آشامیدنی الکلی استفاده می‌نمایید‌، احتمالا علت آن چیزی فراتر از یک روز سخت کاریست‌. تحقیقات نشان می‌دهد تقریبا یک سوم مردم افسرده‌، مسئله سوء استفاده الکل هم دارند‌.

شاید آشامیدن یک لیوان از فشار هر روزه‌تان کم کند اما لیوان دوم و سوم احساسات منفی را شدت می‌قسمتد مثل خشم‌، بی قراری‌، تندخویی و افسردگی زیادتر‌. بایست به این مطلب توجه کرد: برای اینکه کسی درحال سوءمصرف الکل باشد لزوما نبایست مبتلا به خشونت حاصل از مستی باشد‌.

همینطور بخوانید: پیامد شراب
  1. از فیسبوک جدا نمی‌شوید…

شاید هم از قمار کردن و خرید کردن… درکل از انجام دادن هر کاری به صورت افراطی‌، مخصوصا کارهای اینترنتی‌.

چندین تحقیق نشان داده مردمی که اعتیاد به اینترنت دارند و روابط دسته جمعی مجازی آنان زیادتر از روابط حقیقی است‌، احتمالا افسرده هستند‌. آنان امکان پذیر است ناتوان از همراه کردن دیگران با خود باشند یا از دنیای اینترنتی برای گریز از فکر کردنات و احساساتشان مصرف کنند‌.

هرچند اعتیاد به اینترنت و افسردگی دو مسئله مجزا هستند اکثر باهم همراه می‌شوند‌.

رگو می گوید : ” تلاش برای سرحال شدن مزمان یک شیوه برای مقاومت با افسردگی است”‌.

  1. افسردگی و رویاپردازی

به تازگی بیش از اندازه خیالباف شده‌اید؟ در فکر بازیگر شدن یا عشقی آتشین هستید یا فکر می‌نمایید که بچه همسایه از بچه شما باهوش‌تر است یا اینکه چشم دیگران دنبال شماست؟

روانشناسان دانشگاه هاروارد نشان داده‌اند زمانی ذهن ما در وقت حال متمرکز باشد زیادترین احساس خوشحالی را خوهیم داشت‌ و زمانی ذهن ما مشغول باشد سبب می‌شود که ما خیالباف، بی قرار و اندوهگین باشیم‌. هرچند که رویاپردازی در یافتن راه‌حل‌های خلاقانه برای برطرف کردن مسائل اثربخش است‌، اما گاها این اتفاق در تاثیر ناراحتی هم پیش می‌آید‌.

  1. نمی‌توانید تصمیم بگیرید‌.

تحقیقی در دانشگاه کلمبیا نشان می‌دهد که ما در طول روز بیش از هفتاد تصمیم آگاهانه می‌گیریم‌ و زیادتر آنان احتیاجی به فکر بیشتر ندارند‌. اندکی زیادتر بخوابیم یا بیدار شویم‌؟ لباس خواب خود را عوض کنیم یا نه‌؟ حلیم بخوریم یا تخم مرغ‌؟ تلویزیون تماشا کرده یا مطالعه کنیم‌؟

رگو می‌گوید: “زمانی افسرده هستیم فرایندهای تشخیصی برایمان سخت می‌شود‌. موضوعات کوچکی که همواره به سادگی انجام می‌دهیم تبدیل به تصمیمی سنگین برای ما می‌شوند‌.”

  1. موی خود را شانه نمی‌نمایید.

حتی اگر از ابتدا هم اهل رسیدن به خود نبوده‌اید با افسرده شدن همین اندک توجه هم ازبین خواهد رفت. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ روی بیش از ۱۰۰۰۰ نفر انجام شد نمایان گردید که ۶۱% از آنان که در بهداشت دهان و دندان گرفتار مسئله بوده‌اند‌، از افسردگی رنج می‌برند. هرچه مسئله دندان زیادتر، افسردگی شدیدتر‌!

رگو می‌گوید: “این یک طیف است‌. غفلت از تندرستی و ظاهر تنها زمانی مسئله‌ساز است که مربوط به افسردگی و یا از کارافتادگی باشد.”

نهایتا توجه نکردن به ظاهر خود علامت باارزشی از وجود مسائل در درونتان است‌.

اگر بی قرارید مبادا افسرده شده باشید‌، ناراحتی‌های خود را با یک کارشناس درمیان بگذارید تا یاری ضروری برای مناسبتر شدن حالتان را گرفتن نمایید‌.

۷ دیدگاه

  1. ❖ نادر در آذر ۲۴, ۱۳۹۳در۸:۵۱ ب٫ظ

    یعنی من افسردگی دارم ؟
    جواب ›

  2. ❖ رها در آذر ۲۵, ۱۳۹۳در۱۰:۰۹ ق٫ظ

    مقاله مناسبی بود
    جواب ›

  3. ❖ سید محمد موسوی در اسفند ۲۵, ۱۳۹۵در۷:۵۰ ب٫ظ

    با عرض سلام
    جواب ›

  4. ❖ محمد در تیر ۵, ۱۳۹۶در۶:۲۳ ب٫ظ

    سلام
    جواب ›

    • ❖ محسن در تیر ۶, ۱۳۹۶در۶:۴۴ ب٫ظ

      بی قرار نباش عزیز اگر ارتباط زناشویی پرریسک نداشتید احتمال دچار به ایدز واقعاً کمه و نهایتاً میتونید برای اعتماد یه آزمایش hiv بدین و خیال خودتون رو آسان نمایید.

      جواب ›
  5. ❖ mohammad در فروردین ۱۲, ۱۳۹۷در۱:۰۰ ق٫ظ

    سلام من تمام این موارد رودارم تکلیفم چیه؟؟؟

    پاس
    نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ عاشقانه قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد